Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(12)
Forma i typ
Gry i zabawki
(7)
Książki
(7)
Publikacje dydaktyczne
(7)
Publikacje fachowe
(2)
Dostępność
dostępne
(9)
wypożyczone
(4)
Placówka
Tarnów multimedia
(5)
Dąbrowa Tarnowska wypożyczalnia
(4)
Dąbrowa Tarnowska multimedia
(3)
Dąbrowa Tarnowska czytelnia
(1)
Autor
Litwin Marika
(4)
Gruba Joanna
(3)
Pietrzyk Iwona
(3)
Gabała Dorota
(2)
Cembrzyńśka Martyna
(1)
Drewniak -Wołosz Elżbieta
(1)
Kałucki Krzystof
(1)
Konopacka Elżbieta
(1)
Kośla Justyna
(1)
Kępska Katarzyna
(1)
Paluch Anna
(1)
Pasternak Jacek
(1)
Pastrenak Jacek
(1)
Piotrowska Magdalena
(1)
Rutkowska-Zielińska Anna
(1)
Smurzyńska Katarzyna
(1)
Spałek Karolina
(1)
Stawiarski Krzystof
(1)
Stawiarski Krzysztof
(1)
Struczyńska Katarzyna
(1)
Zeszyt do ćwiczeń : apraksja mowy 2 / Iwona Pietrzyk, Marika Litwin
(1)
Łobos Anna
(1)
Żerko Natalia
(1)
Żerko-Turczynowicz Anna
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(5)
2010 - 2019
(7)
Okres powstania dzieła
2001-
(9)
Kraj wydania
Polska
(11)
nieokreślony (s.l.)
(1)
Język
polski
(11)
Odbiorca
Dzieci
(7)
6-8 lat
(5)
Rodzice
(5)
Terapeuci
(5)
0-5 lat
(4)
9-13 lat
(4)
Młodzież
(4)
Logopedzi
(3)
14-17 lat
(2)
Nauczyciele
(2)
Pedagodzy
(2)
Przedszkola
(2)
Psycholodzy
(2)
Dorośli
(1)
Nauczanie początkowe
(1)
Osoby z niepełnosprawnością
(1)
Szkoły podstawowe
(1)
Temat
Afazja
(4)
Logopedia
(4)
Słuch fonematyczny
(3)
Wymowa
(3)
Zaburzenia mowy
(3)
Czytanie
(2)
Dziecko z zaburzeniami mowy
(2)
Myślenie
(2)
Pamięć
(2)
Percepcja słuchowa
(2)
Uczucia
(2)
Afazja dziecięca
(1)
Asertywność
(1)
Diagnoza logopedyczna
(1)
Empatia
(1)
Funkcje poznawcze
(1)
Gniew
(1)
Góry
(1)
Integracja percepcyjno-motoryczna
(1)
Integracja sensoryczna
(1)
Kompetencje społeczne
(1)
Kompromis
(1)
Komunikacja
(1)
Konflikt
(1)
Korekcja mowy
(1)
Kuchnia (pomieszczenie)
(1)
Las
(1)
Matematyka
(1)
Motoryka mała
(1)
Mowa
(1)
Ogrody zoologiczne
(1)
Orientacja przestrzenna
(1)
Ortofonia
(1)
Owoce
(1)
Pamięć słuchowa
(1)
Pamięć wzrokowa
(1)
Percepcja wzrokowa
(1)
Przedszkola
(1)
Radość
(1)
Rozumienie
(1)
Rozwój mowy
(1)
Rozwój poznawczy
(1)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(1)
Sklepy
(1)
Smutek
(1)
Spostrzeganie
(1)
Sprawność motoryczna
(1)
Spółgłoski szumiące
(1)
Strach
(1)
Stres
(1)
Szkoły
(1)
Słownictwo
(1)
Słuch
(1)
Terapia logopedyczna
(1)
Trening umiejętności społecznych
(1)
Trening umysłu
(1)
Uczenie się przez odkrywanie
(1)
Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych
(1)
Uwaga (psychologia)
(1)
Warzywa
(1)
Wsie
(1)
Współdziałanie
(1)
Zdanie
(1)
Zima
(1)
Zmiany językowe
(1)
Łazienka
(1)
Łąki i pastwiska
(1)
Gatunek
Gry edukacyjne
(5)
Gry i zabawy umysłowe
(5)
Ćwiczenia i zadania
(4)
Ćwiczenia logopedyczne
(4)
Gry i zabawy dziecięce
(2)
Gry planszowe
(2)
Gry w karty
(2)
Materiały pomocnicze
(2)
Ilustracje dla dzieci
(1)
Krzyżówki (gry)
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Plansze do gry
(1)
Wiersze
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(8)
Hobby i czas wolny
(5)
Psychologia
(1)
12 wyników Filtruj
Gra planszowa
Książka
W koszyku
Uczuciowe przedszkolaki : Emocje w sytuacjach 1 / Martyna Cembrzyńska ; ilustracje: Krzysztof Kałucki ; konsultacja merytoryczna: Joanna Gruba, Dorota Gabała ; opracowanie graficzne: Krzysztof Stawiarski. - Gliwice : Komlogo, ©2023. - 1 gra (40 obrazków związanych z opowiadaniami oraz pytania, 4 dwustronne karty z buźkami symbolizującymi emocje, 4 swustronne karty z twarzami dzieci i kolorami emocji, kolorowanka) : karton, tekstura, kolor ; w pudełku 21x15x4 cm + książeczka z 40 opowiadaniami oraz zadaniami i instrukcją (87, [1] strona : ilustracje ; 19 cm).
(Uczuciowe przedszkolaki)
Emocje w sytuacjach. Część 1. to pierwszy zestaw pomocy z serii Uczuciowe przedszkolaki. Seria przeznaczona jest do rozwijania kompetencji emocjonalnych i społecznych oraz umiejętności poznawczych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Mogą z niej korzystać dzieci starsze oraz dzieci z niepełnosprawnościami. Pomoc może być wykorzystywana w pracy terapeutycznej indywidualnej i grupowej, na zajęciach edukacyjnych w przedszkolu i nauczaniu początkowym, a także jako forma zabawy w domu. Szczególne zastosowanie znajdzie w terapii psychologicznej i pedagogicznej oraz na Treningu Umiejętności Społecznych. Z zestawu mogą korzystać psycholodzy, pedagodzy, terapeuci TUS, nauczyciele wychowania przedszkolnego i nauczania początkowego, opiekunowie i rodzice. Dzięki pomocy można rozwijać u dzieci różne funkcje i umiejętności. Sfera emocjonalno-społeczna: rozpoznawanie i nazywanie podstawowych emocji, świadomość występowania różnych emocji w jednym czasie, świadomość różnic w przeżywaniu takich samych lub podobnych sytuacji u różnych osób, empatyczne postrzeganie przeżyć bohaterów, rozmawianie o emocjach, umiejętność oceny natężenia podstawowych emocji, rozmawianie o trudnych wydarzeniach, konstruktywne sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych, empatia, wrażliwość na problemy innych i chęć pomagania, umiejętność przyjmowania prostych ról, naśladownictwo i działania naprzemienne, komunikacja. Sfera poznawcza: myślenie sytuacyjne, przyczynowo-skutkowe, logiczne, wyobraźnia, aktywne słuchanie, rozwijanie słownika biernego i czynnego, rozumienie prostych zdań, pytań i poleceń, umiejętność wypowiadania się, percepcja wzrokowa i słuchowa, orientacja przestrzenna, pamięć, koncentracja uwagi, grafomotoryka.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Tarnów multimedia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. G 650 (1 egz.)
Gra planszowa
W koszyku
Logopedyczna sakiewka skarbów. - Niezdrowice : Komlogo, 2012. - 1 gra (108 żetonów, sakiewka) : karton, papier, kolor ; w pudełku 20x20x4 cm + instrukcja (24 strony).
Gra „Logopedyczna sakiewka skarbów” jest bogatym zestawem ćwiczeń logopedycznych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Została stworzona z myślą o tym, aby ćwiczenia artykulacyjne, słuchowe i oddechowe były dla dziecka dobrą zabawą. „Sakiewkę skarbów” mogą stosować nie tylko logopedzi w swoich gabinetach, lecz również rodzice, którzy chcą wspomóc prawidłowy rozwój mowy swojego dziecka, w trakcie zabaw w domach. Gra składa się ze 108 obrazków, symbolizujących ćwiczenia słuchu fonematycznego, dźwiękonaśladowcze, warg, języka, żuchwy, policzków, podniebienia miękkiego, pierścienia zwierającego gardło, pionizacji języka, prawidłowego połykania, rozciągające wędzidełko podjęzykowe, oddechowe, dykcyjne, emisyjne oraz dowolnie wymyślane przez dziecko. Obrazki są tak oznaczone, aby łatwo i szybko można było wybrać ćwiczenia dostosowane do bieżących potrzeb konkretnego dziecka. Oprócz tego, posługując się tabelą i oznaczeniem na rewersach obrazków, można wyselekcjonować ćwiczenia przygotowujące do korekcji wybranych głosek (głoski syczące, ciszące, szumiące, dwuwargowe, wargowo-zębowe, przedniojęzykowe, środkowojęzykowe, tylnojęzykowe oraz samogłoski). Gra zawiera dokładny opis wszystkich ćwiczeń, ich zestawienie według zakresów, instrukcję i propozycję zastosowania.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dąbrowa Tarnowska multimedia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. GR 058 (1 egz.)
(dostępność ok. 03.06.2024)
Gra planszowa
W koszyku
Historyjki obrazkowe / Marika Litwin. - Wydanie I. - Gliwice : Komlogo, 2022. - 1 gra (110 ilustracji, 110 podpisów) : karton, kolor ; w pudełku 6x20x20 cm + instrukcja (13 stron ; 14x16 cm).
(Dać rzeczy słowo)
"Dać rzeczy słowo. Historyjki obrazkowe 2" - to kolejny zestaw historyjek obrazkowych do ćwiczeń językowych dla dorosłych i dzieci. Pomoc zawiera 110 ilustracji przedstawiających scenki z życia codziennego (10 historyjek 3-elementowych, 10 historyjek 4-elementowych i 8 historyjek 5-elementowych) oraz podpisy do wszystkich obrazków. Seria adresowana jest głównie do osób z zaburzeniami językowymi o typie afazji i z innymi problemami w komunikowaniu się. Pomoce świetnie nadają się także do wsparcia rozwoju językowego dzieci. Historyjki mogą służyć do budowania dłuższych wypowiedzi zdaniowych, treningu myślenia przyczynowo-skutkowego oraz ćwiczeń leksykalnych i syntaktycznych. Przykładowe ćwiczenia zawarte są w książeczce dołączonej do pomocy. Zawartość pudełka: - 110 ilustracji przedstawiających scenki z życia codziennego (148 x 105 mm), - 110 podpisów do ilustracji (148 x 30 mm), - instrukcja z przykładami ćwiczeń.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dąbrowa Tarnowska multimedia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. GR 057 (1 egz.)
(dostępność ok. 31.05.2024)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dąbrowa Tarnowska wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 36 271 (1 egz.)
Gra planszowa
Książka
W koszyku
Logopedyczny detektyw / opracowanie całości: Dorota Gabała ; ilustracje: Jacek Pasternak ; wiersze: Magdalena Piotrowska, Katarzyna Smurzyńska ; opowiadania: Anna Łobos, Dorota Gabała, Karolina Spałek ; ćwiczenia: Dorota Gabała ; konsultacja merytoryczna: Joanna Gruba ; skład: Krzysztof Stawiarski. - Wydanie I - Gliwice : Wydawnictwo Komlogo, ©2020. - 1 teka (13 plakatów, etykiety, figurka szczurka Jurka, lupa) : karton, tektura, drewno, szkło, plastik, kolor ; w pudełku 34x31x4 cm + książka "Wiersze i opowiadania" (53, [1] strona : ilustracje ; 30 cm) + podręcznik "Ćwiczenia rozwijające myślenie i mowę dziecka (57, [1] strona : ilustracje ; 30 cm) + zeszyt "Krzyzówki" (53, [1] strona : ilustracje ; 21 cm).
Logopedyczny detektyw to pakiet pomocy edukacyjnych przeznaczonych do rozwijania myślenia i umiejętności językowych dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, w tym dzieci z różnymi zaburzeniami rozwojowymi. Pakiet może być wykorzystywany przez terapeutów, jako urozmaicenie terapii logopedycznej i pedagogicznej, oraz przez rodziców do zabaw i ćwiczeń z dziećmi. Postacią przewodnią jest detektyw, sympatyczny szczurek Jurek, który zabiera dziecko do miejsc znanych i lubianych lub takich, których dziecko jeszcze nie zna. Jak na detektywa przystało, Jurek dokonuje w nich ciekawych obserwacji, ważnych odkryć, rozwiązuje trudne zagadki i jednocześnie zachęca dziecko do współpracy. Plakaty są najważniejszą częścią pakietu Logopedyczny detektyw. Dzięki pięknym ilustracjom dziecko poznaje bliższe i dalsze otoczenie, wzbogaca wiedzę o świecie i rozwija wyobraźnię. Obrazki umieszczone na ramach plakatów pomagają identyfikować i rozróżniać obiekty oraz poszerzać słownictwo. Wiersze i opowiadania to książka z tekstami nawiązującymi do miejsc i sytuacji przedstawionych na plakatach. Czytanie wpływa na rozwój językowy, przyswajanie poprawnej polszczyzny oraz umiejętność czytania ze zrozumieniem. Ćwiczenia rozwijające myślenie i mowę dziecka to podręcznik zawierający pytania, polecenia i zadania odnoszące się do poszczególnych plakatów. W każdej części są 23 moduły, a w każdym module jest od kilku do kilkunastu ćwiczeń różnych funkcji i umiejętności. Krzyżówki to zeszyt zawierający 26 krzyżówek, po 2 do każdego z 13 plakatów. Dzięki nim dziecko usprawnia spostrzegawczość i orientację przestrzenną, rozwija słownik bierny i czynny oraz umiejętność czytania i pisania.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Tarnów multimedia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. G 648 (1 egz.)
(dostępność ok. 04.06.2024)
Książka
W koszyku
KO SF : karty oceny słuchy fonemowego : test do oceny słuchu fonemowego dzieci w wieku od 3;0 do 7;6 lat / Joanna Gruba - Gliwice : Wydawnictwo Komlogo, 2016. - Teka (podręcznik: 36, [4] strony, broszura: materiał obrazkowy 17 kart, 2 karty oceny słuchu fonemowego luzem) : ilustracje ; 25x32 cm.
KOSF - Karty oceny słuchu fonemowego są narzędziem standaryzowanym. Test przeznaczony jest do badań diagnostycznych prowadzanych przez nauczycieli wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, pedagogów, psychologów, logopedów, neurologopedów oraz innych osób zajmujących się oceną słuchu fonemowego u dzieci w wieku od 3;0 do 7;6 lat. Cena promocyjna do końca 2016 r. Test składa się z 3 części: MATERIAŁU OBRAZKOWEGO, który zawiera 34 kolorowe ilustracje, drukowane na laminowanych kartkach formatu A5; PODRĘCZNIKA, który zawiera podstawy teoretyczne niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia testu oraz procedury standaryzacji oraz instrukcję przeprowadzenia testu a także analizę uzyskanych wyników. 40 stron format A4; KARTY BADANIA SŁUCHU FONEMOWEGO, które służą do wprowadzania wyników badania. Programu komputerowego KomKOD z modułem KOSF, który umożliwia: - elektroniczne wypełnianie kart badania i kart wywiadu, - planowanie terapii słychu fonemowego na podstawie uzyskanych wyników, - monitorowanie postępów w terapii.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dąbrowa Tarnowska czytelnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 38 711 (1 egz.)
Gra planszowa
W koszyku
TYiTUS 10+ : wyobraź sobie, że... : trening umiejętności społecznych / Katarzyna Kępska. - Wydanie II - Gliwice : Wydawnictwo Komlogo, copyright 2023. - 1 gra (8 talii (192 karty z zadaniami)) : tektura, karton, kolor ; w pudełku 17x12x4 cm + instrukcja (10, [2] strony : ilustracje ; 15 cm).
Karty TYiTUS 10+. Wyobraź sobie, że… to pomoc przeznaczona do rozwijania kompetencji emocjonalnych i społecznych dzieci i młodzieży od 10 roku życia. KARTY TY I TUS. TRENING EMOCJI I UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH DZIECI I MŁODZIEŻY Z narzędzia TYiTUS. Wyobraź sobie, że… mogą korzystać pedagodzy, psycholodzy, terapeuci i inni specjaliści na zajęciach indywidualnych lub grupowych w ramach Treningu Umiejętności Społecznych (TUS). W zestawie TY i TUS 10+. Wyobraź sobie, że... znajduje się 8 talii kart związanych z kategoriami dotyczącymi: zachowań asertywnych, rozpoznawania emocji, odczuwania empatii, umiejętności komunikowania się, osiągania kompromisu, rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie ze stresem, podejmowania współpracy. W każdej talii są 24 karty z opisami konkretnych, codziennych sytuacji oraz pytaniami i poleceniami. Odpowiedzi udzielane przez uczestników wskazują obszary do dalszej pracy terapeutycznej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Tarnów multimedia
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. G 646 (1 egz.)
(dostępność ok. 31.05.2024)
Książka
W koszyku
Książeczka „Koty” to druga część serii „Uczę się mówić z Fretką”, przeznaczonej dla dzieci, u których obserwuje się opóźniony rozwój mowy. Pozycja, podobnie jak poprzednia, skierowana jest do logopedów, pedagogów, psychologów, terapeutów pedagogicznych oraz wszystkich tych, którym temat stymulacji rozwoju mowy nie jest obcy (w tym rodziców, którzy chcą pozytywnie wpływać na nabywanie mowy u ich dzieci). Ilustracje w książeczce stanowią podstawę do ćwiczeń nazywania, rozumienia oraz do tworzenia dłuższych wypowiedzi. Wykorzystać ją można do wzbogacania słownika, nauki tworzenia dialogów, formułowania pytań, ćwiczeń artykulacyjnych, a także do rozwijania kompetencji językowej i komunikacyjnej. Książeczka może służyć też jako pomoc edukacyjna na początkowym etapie czytania, gdyż zawiera tylko proste wyrazy, złożone z sylab otwartych. Można ją stosować podczas pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym ze spektrum autyzmu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dąbrowa Tarnowska wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 38 158 (1 egz.)
Gra planszowa
W koszyku
Dać rzeczy słowo 1 : Historyjki obrazkowe / Marika Litwin, Iwona Pietrzyk ; ilustracje: Jacek Pasternak. - Wydanie II. - Gliwice : Wydawnictwo Komlogo, ©2022. - 1 gra (110 ilustracji, 110 podpisów) : karton, tektura, kolor ; w pudełku 21x15x4 cm + instrukacja (13 stron ; 12 cm).
(Dać rzeczy słowo)
Historyjki obrazkowe wykorzystuje się w terapii logopedycznej - przeznaczone są przede wszystkim dla osób z zaburzeniami komunikacyjnymi w różnych grupach wiekowych, ale również dla dzieci dopiero rozpoczynających naukę czytania. Historyjki obrazkowe jako pomoc logopedyczna wzbogacają słownictwo, uczą rozumienia czasowników i innych części mowy, ćwiczą budowanie zdań, rozwijają myślenie przyczynowo-skutkowe. Co więcej, można użyć je również do ćwiczeń rozpoznawania i nazywania emocji czy ćwiczeń komunikacyjnych (zadawania pytań, udzielania odpowiedzi). Piękne ilustracje i ciekawa forma sprawiają, że historyjki obrazkowe są bardzo atrakcyjne dla dzieci. Dzięki temu terapia logopedyczna staje się dla nich nie przykrym obowiązkiem, ale dobrą zabawą, co przekłada się na jej skuteczność. Dać rzeczy słowo. Historyjki obrazkowe 1 Dać rzeczy słowo. Historyjki obrazkowe 1 - to zestaw historyjek obrazkowych do ćwiczeń językowych dla dorosłych i dzieci. Pomoc zawiera 110 ilustracji przedstawiających scenki z życia codziennego (10 historyjek 3-elementowych, 10 historyjek 4-elementowych i 8 historyjek 5-elementowych) oraz podpisy do wszystkich obrazków. Seria przeznaczona jest przede wszystkim do stymulowania funkcji językowych osób z zaburzeniami o typie afazji. Historyjki świetnie nadają się do także wsparcia rozwoju językowego dzieci. Historyjki mogą służyć do doskonalenia mowy opowieściowej, a także jako trening myślenia przyczynowo-skutkowego oraz czytania. Przykładowe ćwiczenia zawarte są w książeczce dołączonej do pomocy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Tarnów multimedia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. G 652 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zeszyt do ćwiczeń : apraksja mowy 1 / Iwona Pietrzyk, Marika Litwin. - Wydanie I. - Gliwice : Wydawnictwo Komlogo, 2016. - 41 stron : ilustracje ; 30 cm.
(Dać rzeczy słowo.)
Prezentujemy zestaw ćwiczeń, które są rozszerzeniem poprzedniej części ,,Dać rzeczy słowo- apraksja mowy". Publikacja ,,Dać rzeczy słowo- apraksja mowy 2" została podzielona na 6 części: zeszyt 1. A, O, L, M, B zeszyt 2. P, U(Ó), I, J, W zeszyt 3. F, N, E, Z, S, C zeszyt 4. DZ, D, T, Y, Ś/SI, Ź/ZI, SZ zeszyt 5. Ż/RZ, DŻ, Ł, Ń/NI, G, H/CH zeszyt 6. CZ, K, R, Ć/CI, DŹ/DZI Wiodącym deficytem afazji ruchowej są, obok zaburzeń czysto językowych, trudności ruchowe związane z odtworzeniem sekwencji ruchów potrzebnych do wypowiedzenia danego słowa, czyli apraksja mowy. Usprawnianie wymaga specjalnie zogniskowanej na tym deficycie terapii. Badacze podkreślają (Boehme, 2003), że istotna jest duża liczba powtórzeń, nawet gdy sylaby czy słowa są w większości wypowiadane poprawnie. Ważne także, by widoczna była twarz osoby mówiącej, co pozwoli choremu na obserwowanie i naśladowanie ruchów artykulacyjnych. Pomocne mogą być również inne wskazówki, takie jak podpowiedź gestem (np. dotknięcie ręką okolic krtani w celu zaprezentowania dźwięczności) lub też jak w naszej publikacji dodatkowe instrukcje słowne, czyli opis wymowy głoski, zdjęcia prezentujące układy warg czy schematy graficzne przedstawiające ułożenie narządów mowy podczas wypowiadania głosek. Przykłady do ćwiczeń zostały dobrane specjalnie pod kątem stopniowania trudności. Trudno jednak jednoznacznie określić kolejność, w jakiej powinna przebiegać terapia, ponieważ część badań (Howard, Varley, 1995) podaje, że słowa są łatwiejsze do zapamiętania i powtórzenia niż np. sylaby. Inni badacze natomiast (Dabul i Bollier, 1976; Holtzapple i Marshall, 1977; Knock i inni, 2000, Raymer i inni, 2002) zalecają rozpoczęcie terapii od powtarzania izolowanych dźwięków, następnie sylab, a dopiero na końcu wyrazów, fraz czy zdań. Podobnie jest z kolejnością ćwiczonych głosek. Podczas przygotowywania materiałów nie znalazłyśmy publikacji naukowej rozwiązującej ten problem, wobec tego dobierając kolejność ćwiczonych głosek kierowałyśmy się głownie naszym doświadczeniem w pracy z pacjentami z apraksją mowy. Wydaję się, że głoski, których wymowę łatwiej zaobserwować (tzn. sposób ich artykulacji jest dość dobrze widoczny np. ,,A, O, L, M" są łatwiejsze do powtórzenia niż te, których sposób artykulacji jest mniej widoczny np. ,,K, G". Wyrazy do powtarzania/ odczytywania są w kolejności, początkowo łatwiejsze np. z dwiema sylabami otwartymi po wyrazy zawierające zbitki spółgłoskowe. Ćwiczenia zostały ułożone według schematu: opis wymawiania głoski, zdjęcie ułożenia warg podczas jej wymawiania, przekrój boczny (rentgenogramy zaczerpnięte z T. Benni ,,Fonetyka opisowa języka polskiego"), czytanie/ powtarzanie sylab, czytanie/powtarzanie wyrazów, kończenie zdań. Zachęcamy logopedów by kolejność ćwiczeń zmieniać indywidualnie w zależności od potrzeb i możliwości każdego pacjenta. Głoski miękkie (ś, ć, ń, ź i dź) zapisano jako ś/si, ć/ci, ź/zi, ń/ni, ź/zi, dź/dzi ze względu na ich wymowę w języku polskim , choć część słów obcojęzycznych np. ,,cito", ,,sinus" wymawia się inaczej. W związku z tym, w razie konieczności prosimy o wyjaśnienie pacjentowi tych kwestii. Mamy nadzieję, że proponowane zadania będą pomocne pacjentom, ich rodzinom oraz logopedom. Autorki
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dąbrowa Tarnowska wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 38 702 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Dać rzeczy słowo.)
Prezentujemy zestaw ćwiczeń, które są rozszerzeniem poprzedniej części ,,Dać rzeczy słowo- apraksja mowy". Publikacja ,,Dać rzeczy słowo- apraksja mowy 2" została podzielona na 6 części: zeszyt 1. A, O, L, M, B zeszyt 2. P, U(Ó), I, J, W zeszyt 3. F, N, E, Z, S, C zeszyt 4. DZ, D, T, Y, Ś/SI, Ź/ZI, SZ zeszyt 5. Ż/RZ, DŻ, Ł, Ń/NI, G, H/CH zeszyt 6. CZ, K, R, Ć/CI, DŹ/DZI Wiodącym deficytem afazji ruchowej są, obok zaburzeń czysto językowych, trudności ruchowe związane z odtworzeniem sekwencji ruchów potrzebnych do wypowiedzenia danego słowa, czyli apraksja mowy. Usprawnianie wymaga specjalnie zogniskowanej na tym deficycie terapii. Badacze podkreślają (Boehme, 2003), że istotna jest duża liczba powtórzeń, nawet gdy sylaby czy słowa są w większości wypowiadane poprawnie. Ważne także, by widoczna była twarz osoby mówiącej, co pozwoli choremu na obserwowanie i naśladowanie ruchów artykulacyjnych. Pomocne mogą być również inne wskazówki, takie jak podpowiedź gestem (np. dotknięcie ręką okolic krtani w celu zaprezentowania dźwięczności) lub też jak w naszej publikacji dodatkowe instrukcje słowne, czyli opis wymowy głoski, zdjęcia prezentujące układy warg czy schematy graficzne przedstawiające ułożenie narządów mowy podczas wypowiadania głosek. Przykłady do ćwiczeń zostały dobrane specjalnie pod kątem stopniowania trudności. Trudno jednak jednoznacznie określić kolejność, w jakiej powinna przebiegać terapia, ponieważ część badań (Howard, Varley, 1995) podaje, że słowa są łatwiejsze do zapamiętania i powtórzenia niż np. sylaby. Inni badacze natomiast (Dabul i Bollier, 1976; Holtzapple i Marshall, 1977; Knock i inni, 2000, Raymer i inni, 2002) zalecają rozpoczęcie terapii od powtarzania izolowanych dźwięków, następnie sylab, a dopiero na końcu wyrazów, fraz czy zdań. Podobnie jest z kolejnością ćwiczonych głosek. Podczas przygotowywania materiałów nie znalazłyśmy publikacji naukowej rozwiązującej ten problem, wobec tego dobierając kolejność ćwiczonych głosek kierowałyśmy się głownie naszym doświadczeniem w pracy z pacjentami z apraksją mowy. Wydaję się, że głoski, których wymowę łatwiej zaobserwować (tzn. sposób ich artykulacji jest dość dobrze widoczny np. ,,A, O, L, M" są łatwiejsze do powtórzenia niż te, których sposób artykulacji jest mniej widoczny np. ,,K, G". Wyrazy do powtarzania/ odczytywania są w kolejności, początkowo łatwiejsze np. z dwiema sylabami otwartymi po wyrazy zawierające zbitki spółgłoskowe. Ćwiczenia zostały ułożone według schematu: opis wymawiania głoski, zdjęcie ułożenia warg podczas jej wymawiania, przekrój boczny (rentgenogramy zaczerpnięte z T. Benni ,,Fonetyka opisowa języka polskiego"), czytanie/ powtarzanie sylab, czytanie/powtarzanie wyrazów, kończenie zdań. Zachęcamy logopedów by kolejność ćwiczeń zmieniać indywidualnie w zależności od potrzeb i możliwości każdego pacjenta. Głoski miękkie (ś, ć, ń, ź i dź) zapisano jako ś/si, ć/ci, ź/zi, ń/ni, ź/zi, dź/dzi ze względu na ich wymowę w języku polskim , choć część słów obcojęzycznych np. ,,cito", ,,sinus" wymawia się inaczej. W związku z tym, w razie konieczności prosimy o wyjaśnienie pacjentowi tych kwestii. Mamy nadzieję, że proponowane zadania
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dąbrowa Tarnowska wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 38 703 (1 egz.)
Gra planszowa
W koszyku
Szumi i szeleści : Wąż logopedyczny / opracowanie: Anna Żerko-Turczynowicz ; grafik: Natalia Żerko. - Gliwice : Wydawnictwo Komlogo, ©2018. - 1 gra (96 żetonów z obrazkami, 16 żetonów z poleceniami, dwustronna plansza, 16 pionków, kostka do gry) : plastkik, tektura, karton, kolor ; w pudełku 33x23x4 cm + instrukcja ([4] strony ; 21 cm).
Gra ma na celu rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w zakresie poprawnej wymowy głosek szeregu szumiącego (sz, ż, cz, dż) oraz ciszącego (ś, ź, ć, dź), a także rozwój percepcji słuchowej. Dodatkowo dzieci ćwiczą spostrzegawczość, pamięć wzrokowo-słuchową, koncentrację uwagi oraz myślenie. Gra skierowana jest do logopedów, terapeutów, nauczycieli i rodziców, którzy pracują z dzieckiem nad poprawnością wymowy. Gra może odbywać się według zaproponowanych w instrukcji wariantów lub może być przez graczy dowolnie modyfikowana w zależności od czasu, jaki został przeznaczony na rozgrywkę, oraz od liczby osób biorących udział w grze. Plansza niebieska przeznaczona jest do dłuższych, a różowa do krótszych rozgrywek.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Tarnów multimedia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. G 649 (1 egz.)
Dąbrowa Tarnowska multimedia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. GR 087 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej