Edukacja alternatywna
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(13)
Forma i typ
Książki
(12)
Publikacje naukowe
(6)
Publikacje dydaktyczne
(2)
Artykuły
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(19)
Placówka
Tarnów wypożyczalnia
(2)
Tarnów czytelnia
(2)
Bochnia wypożyczalnia
(1)
Brzesko wypożyczalnia
(7)
Dąbrowa Tarnowska wypożyczalnia
(7)
Autor
Adamek Irena
(2)
Śliwerski Bogusław (1954- )
(2)
Dobiasz-Krysiak Maja (1986- )
(1)
Guzik Agnieszka
(1)
Jaroszewska Anna (1980- )
(1)
Małek Aleksandra
(1)
Montessori Maria (1870-1952)
(1)
Muszyńska Małgorzata (pedagogika)
(1)
Radziewicz Julian
(1)
Wasiukiewicz Jadwiga
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(6)
2000 - 2009
(2)
1990 - 1999
(5)
Okres powstania dzieła
2001-
(6)
1901-2000
(2)
1989-2000
(2)
Kraj wydania
Polska
(8)
nieokreślony (s.l.)
(5)
Język
polski
(8)
Odbiorca
Nauczyciele nauczania początkowego
(1)
Temat
Dziecko
(2443)
Język polski
(1735)
Matematyka
(1655)
Nauczanie początkowe
(1566)
Literatura polska
(1562)
Edukacja alternatywna
(-)
Rodzina
(1321)
Wychowanie
(1312)
Wychowanie w rodzinie
(1207)
Nauczanie
(1166)
Pedagogika
(1145)
Poezja polska
(1053)
Szkolnictwo
(1039)
Historia
(1015)
Nauczyciele
(1013)
Wychowanie przedszkolne
(982)
Literatura
(968)
Młodzież
(915)
Filozofia
(903)
Sztuka
(700)
Powieść polska
(692)
Psychologia
(659)
Fizyka
(652)
Kultura
(641)
Język niemiecki
(635)
Polska
(633)
Osobowość
(627)
Kobieta
(602)
Młodzież szkolna
(579)
Biografie
(572)
Uczucia
(564)
Mowa
(561)
Uczenie się
(557)
Psychoterapia
(525)
Język angielski
(517)
Muzyka
(515)
Stosunki interpersonalne
(508)
Chemia
(485)
Gry i zabawy
(480)
Gry edukacyjne
(475)
Dzieci
(472)
Przyjaźń
(471)
Przyroda
(454)
Nauczanie zintegrowane
(442)
Wojsko
(435)
Psychologia społeczna
(426)
Czytanie
(425)
Relacje międzyludzkie
(415)
Geografia
(414)
Komunikacja społeczna
(411)
Biologia
(400)
Pamiętniki polskie
(392)
Uczniowie
(388)
Teatr polski
(376)
Środowisko człowieka
(373)
Etyka
(367)
Zwierzęta
(366)
Inscenizacja
(365)
Socjologia
(363)
Miłość
(360)
Pisarze polscy
(351)
Środki masowego przekazu
(346)
Dramat polski
(344)
Żydzi
(341)
Oświata
(334)
Pisanie
(322)
Polityka
(320)
Praca
(317)
Opowiadanie dziecięce polskie
(315)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(315)
Pedagogika specjalna
(308)
Logopedia
(307)
Postawy
(306)
Niepowodzenia szkolne
(305)
Internet
(303)
Nauka
(302)
Psychologia rozwojowa
(301)
Stres
(301)
Publicystyka polska
(297)
Wojna 1939-1945 r.
(292)
Niepełnosprawni
(290)
Religia
(288)
Agresywność
(284)
Wartość
(284)
Unia Europejska
(282)
Myślenie
(279)
Pedagogika resocjalizacyjna
(279)
Teatr im. Ludwika Solskiego (Tarnów)
(276)
Psychologia wychowawcza
(275)
Teatr
(271)
Opieka społeczna
(268)
Gry i zabawy umysłowe
(266)
Powieść amerykańska
(266)
Lęk
(265)
Zachowanie
(264)
Zarządzanie
(264)
Życie codzienne
(264)
Gry i zabawy ruchowe
(260)
Kształcenie
(257)
Astronomia
(255)
Pamięć
(254)
Temat: czas
2001-
(2)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Polska
(2)
Berlin (Niemcy)
(1)
Niemcy
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Gatunek
Opracowanie
(3)
Raport z badań
(2)
Artykuł problemowy
(1)
Artykuł z pracy zbiorowej
(1)
Cytaty
(1)
Monografia
(1)
Podręcznik
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(8)
13 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Brzesko wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 32584 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Podstawy edukacji wczesnoszkolnej / Irena Adamek. - Wydanie I - Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2000 - 192 strony : tabele, schematy ; 21 cm.
(Metodycy - Nauczycielom)
Prof. dr hab. Irena Adamek to wieloletni nauczyciel akademicki Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie (m.in. dyrektor Instytutu Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej), aktualnie kierownik Katedry Pedagogiki w Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej. W latach 2006-2014 przewodniczyła Komisji Nauk Pedagogicznych PAN Oddział w Krakowie (aktualnie członek). Jest członkiem Zespołu Edukacji Elementarnej Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN oraz recenzentem Ministerstwa Edukacji Narodowej ds. podręczników, programów i środków dydaktycznych do edukacji wczesnoszkolnej.
Prezentowana książka jest podręcznikiem, a zarazem próbą opracowania zarysu dydaktyki edukacji wczesnoszkolnej w kontekście prawidłowości dydaktyki ogólnej. Autorka omawia kolejno cele edukacji, treści kształcenia, wielostronne kształcenie i modele lekcji, metody nauczania i wychowania, zasady, formy i środki dydaktyczne, a także ocenę szkolną. Osobne rozdziały poświęcone są edukacji alternatywnej i twórcom różnych koncepcji pedagogicznych i dydaktycznych oraz edukacji wspierającej uczniów w wieku wczesnoszkolnym.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Tarnów wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 94 000, 94 002 (2 egz.)
(dostępność ok. 22.04.2024)
Brzesko wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 33279 (1 egz.)
Dąbrowa Tarnowska wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 36 605 (1 egz.)
Książka
W koszyku
W książce tej Maja Dobiasz-Krysiak przygląda się badawczo szkole waldorfskiej i jej społecznym uwarunkowaniom. Śledzi jej międzywojenną historię i związek z ezoterycznym, społecznym ruchem antropozoficznym oraz edukacyjnym ruchem Nowego Wychowania i Niemieckiej Pedagogiki Reformy. Analizuje znaczenia i wartości za jakimi się opowiada, przygląda się jej wzorcowym realizacjom niemieckim, a także jej polskiej adaptacji. Opisuje moment, w jakim pojawia się w Polsce – lata osiemdziesiąte XX wieku i czas przełomu demokratycznego – a także śledzi ówczesne środowiska alternatywne i edukacyjne, by móc wskazać czynniki, które sprzyjały jej rozwojowi i które wpłynęły na sposoby jej polskiej glokalizacji. Wreszcie rozmawia z członkami środowiska waldorfskiego w Polsce i analizuje ich narracje o szkole, pokazując na jakie potrzeby i oczekiwania społeczne odpowiadała w momencie swojego powstawania.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Tarnów czytelnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 111 577 (1 egz.)
Dąbrowa Tarnowska wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 38 585 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Edukacja jako relacja : refleksje - inspiracje - działania / pod redakcją naukową Agnieszki Guzik. - Wydanie I. - Kraków : Impuls, 2023. - 222 strony : ilustracje ; 24 cm.
W czasie pandemii COVID-19 życie publiczne niejako zamarło lub przeniosło się w sferę prywatnej przestrzeni (praca, nauka, kult religijny), a bezpośredni kontakt z drugim człowiekiem stał się śmiertelnym zagrożeniem. W świadomości wielu osób pojawiła się niepewność, głównie dotycząca przyszłości. Jaka ona będzie? Co się zmieni w naszych relacjach? Jak będziemy przygotowywać młodych ludzi do funkcjonowania w świecie zupełnie nieprzewidywalnym? Jak nauczymy się funkcjonować w stanie realnego zagrożenia? Niepokój związany był z prawie każdą sferą życia, w tym z tworzeniem nowej jakości kontaktów międzyludzkich. Czy wciąż będą funkcjonować głównie w świecie wirtualnym? Czy spotkaniom będzie stale towarzyszył dystans fizyczny? Jak będziemy się komunikować i czego będziemy musieli się nauczyć? Tych pytań było o wiele więcej i można je tworzyć w zależności od badanej dziedziny życia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dąbrowa Tarnowska wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 39 385 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kultura szkoły Montessori w XXI wieku : od teorii do praktyki w skali mikro / Anna Jaroszewska. - Wydanie I. - Kraków : Impuls, 2022. - 189 stron : faksymile, fotografie, ilustracje ; 21 cm.
(Drogowskazy (w) Edukacji)
Nowa seria wydawnicza ma przywrócić nie tylko prawo do wolności (w) edukacji jako gwaranta i warunku sine qua non najwyższej jej jakości, bo powiązanej z poczuciem sprawstwa i odpowiedzialności oraz rzeczywistej partycypacji nauczycieli, uczniów i ich rodziców w tworzeniu lepszej edukacji. Lepszej, bo oznaczającej szkołę zorientowaną na rozwój uczniów, nauczycieli i rodziców jako wspólnoty, a nie na realizację wąsko pojmowanych interesów partii politycznych, kościołów, różnych organizacji społecznych czy globalnych podmiotów gospodarczych. Zawarte w tytule serii słowo "drogowskazy" jest metaforą oznaczania szlaków dla innej edukacji za pomocą słowa i obrazu, ich pogłębionych znaczeń, doznań i wyobrażeń, wskazujących możliwe kierunki rozwoju odszkolnionej edukacji. Szkołę można wymyślać na nowo, inaczej niż przewiduje to powszechnie obowiązująca w Polsce doktryna kształcenia i wychowywania uczniów w podejściu etatystycznym, skoszarowanym i systemowo ograniczającym mentalność kolejnych pokoleń. Edukacja musi być dobrem wspólnym, ponadpartyjnym, otwartym na różnice, a zarazem poddawanym oddolnej kontroli i wsparciu sił społecznych, zatroskanych o człowieka i głębię jego człowieczeństwa, a nie tylko wizję efektywnie zorganizowanego społeczeństwa. Tak jak napisy umieszczane przy drodze lub przy skrzyżowaniach, nierzadko na kamiennych drogowskazach, zapewniają możliwy kierunek wędrówki, a przy tym są odporne na wiatr, deszcz czy zmiany temperatur, tak też oferowane w tej serii drogowskazy uczonych i nauczycieli XXI wieku chronią zarówno tradycyjne, jak i innowacyjne rozwiązania edukacyjne. Drogowskazy te stawiane są na fundamentach prawdy, wolności, pasji poznawania i doznań z tym związanych - empatii i sympatii. Jako praktycy edukacji i badacze jej teorii zapraszamy na wędrówkę po najstarszych i najnowszych szlakach wychowania, kształcenia, uczenia się i samospełnienia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dąbrowa Tarnowska wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 38 968 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wypisy z dzieł Marii Montessori to pozycja wyjątkowa. Idea zaprezentowania Czytelniczkom i Czytelnikom myśli, cytatów i obserwacji Marii Montessori zasługuje na uznanie i wdzięczność. Oto bowiem otrzymujemy publikację, która może służyć nie tylko jako źródło inspiracji, lecz także jako pretekst do refleksji nad praktyką. (z recenzji dr. Jarosława Jendzy)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Brzesko wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 44 624 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Brzesko wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 30654 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Szkolne rewolucje / Bogusław Śliwerski. - Wydanie pierwsze. - Kraków : Impuls, 2024. - 287 stron : ilustracje ; 21 cm.
W naukowej, naukowo-poznawczej i popularnonaukowej przestrzeni wydawniczej, poświęconej pedagogicznym, politologicznym, socjologicznym lub psychologicznym aspektom edukacji, oświaty, szkolnictwa, funkcjonuje wiele książek i artykułów o różnym poziomie edytorskim i merytorycznym. Na ogół poświęcone są one konkretnym, wybranym elementom systemu edukacji i oświaty i mają albo charakter opisów i analiz wyników autorskich badań empirycznych lub zestawień wyników badawczych innych autorów, albo są krytycznymi studiami krytyczno-teoretycznymi, stanowiącymi próby polemik i dyskusji z koncepcjami i teoriami uznanych autorytetów naukowych. Możemy też oczywiście spotkać publikacje na cześć wybranych uczonych i ich niekwestionowanego dorobku naukowego, co oczywiście jest cenną wartością samą w sobie, ale nie powinno stanowić reguły w pracach naukowych. Tak się jakoś przyjęło w polskim pedagogicznym piśmiennictwie naukowym i popularnonaukowym odnoszącym się do szkolnictwa i edukacji, że podejmowane problemy dotyczą na ogół wybranych i konkretnych zagadnień i koncentrują się często na krytyce aktualnych okresów funkcjonowania systemu szkolnego, bez wskazywania historycznych uwarunkowań tego stanu rzeczy. Liczni autorzy prześcigają się we wskazywaniu aktualnych bolączek i niedomagań polskiej edukacji i polskiej szkoły, obarczając nimi konkretnych decydentów edukacyjnych i starając się udowadniać, iż właśnie owi decydenci są przyczyną generalnego regresu oświaty i szkolnictwa w Polsce. Na tym tle książka Profesora Bogusława Śliwerskiego pt. Szkolne rewolucje stanowi historyczny wyjątek. Jej Autor, który jest niewątpliwie najwybitniejszym Polskim Pedagogiem przełomu wieków, autorem lub współautorem najważniejszych książek pedagogicznych z ostatniego ćwierćwiecza, napisał pracę do tej pory niespotykaną na półkach księgarskich.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dąbrowa Tarnowska wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 39 474 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wyspy oporu edukacyjnego / Bogusław Śliwerski. - Wydanie I - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 1993 - 184, [1] strona : rysunki ; 16 cm.
(Inspiracje Edukacji : biblioteczka ; 5)
Książkę tę autor napisał z myślą o tych polskich nauczycielach, którzy potwierdzili swoim zapałem i radykalnością innowacyjnego zaangażowania dostrzegli w idei klas autorskich ogromną szansę na zmianę samych siebie, swojego warsztatu pracy, swoich interakcji z uczniami i ich rodzicami. Równolegle do tworzenia dla dzieci wraz z innymi nauczycielami klas autorskich nowych pomocy dydaktycznych autor proponuje jak najszybciej upowszechniać własne osiągnięcia, sukcesy i porażki, dylematy i "aksjomaty” profesjonalnego działania, rozwiązania prawne i próby ich delegalizacji. Poruszany temat dylematu wolności nauczyciela wynika z jego zakorzenienia w świecie wartości i profesjonalnej wręcz konieczności apelowania do swoich wychowanków o ich rozpoznawanie i urzeczywistnianie we własnym życiu. Kiedy nauczyciele rezygnują z własnej wolności, częściowo przesądzają o podobnym stanie rzeczy w stosunku do swoich wychowanków, czyniąc niejako nieprzejrzystą postawę ich samobytnej podstawy życia. Dlatego warto zająć się zagrożeniami tej wolności, by pod pragmatycznie sterowaną przez tyranów władzą nie marniały jednostki, a z nimi zbiorowe stosunki”. Wolny nauczyciel nie musi uwodzić władzy, może się ofiarować innym, stając ponad własnym "ja”, wyzwalając się od lęków, uzależnienia od innych, z bólu poniżenia na rzecz zadbania o owoce swojej pracy. Zaletą wolności przed twórczością jest to, że ta pierwsza nie dzieli środowiska na lepszych czy gorszych, ale staje się punktem wyjścia do "królestwa twórczości” w obszarze edukacji.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 5 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Tarnów wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 00026594 (1 egz.)
Tarnów czytelnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 83 383 (1 egz.)
Bochnia wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 23 471 (1 egz.)
Brzesko wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 31193, 31374 (2 egz.)
Dąbrowa Tarnowska wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 36 418 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Pedagogika waldorfska w teorii i praktyce / Jadwiga Wasiukiewicz. - Wydanie II poszerzone - Gdańsk : Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2003. - 163, [13] stron : ilustracje, fotografie ; 24 cm.
Niniejsza publikacja składa się z dziesięciu rozdziałów. W pierwszym piszę krótko o Rudolfie Steinerze i antropozofii. Drugi rozdział poświęcony jest ogólnym prawom życia ludzkiego w ujęciu Steinera, a trzeci - fenomenowi szkół waldorfskich. Pedagogika waldorfska jako oferta edukacyjna dla współczesnej szkoły polskiej to tytuł rozdziału czwartego. O procesie kształcena i wychowania w szkole waldorfskiej traktuje rozdział piąty, a rozdziały szósty, siódmy i ósmy dotyczą praktycznych doświadczeń pracy w przedszkolach i szkołach waldorfskich. W rozdziale dziewiątym piszę o nauczycielu szkół waldorfskich, a rozdział dziesiąty zawiera kilka refleksji ogólnych.
Uważam, że pedagogika waldorfska, będąc wierną swoim rozwiązaniom organizacyjnym, dydaktycznym i wychowawczym, jst wątkiem pedagogiki alternatywnej i może być sojusznikiem zmiany oświatowej. Jest bowiem pedagogiką, która nie chce znosić różnic, lecz pedagogiką, która chce pielęgnować odrębności. Najważniejsze w niej wydaje mi się poczucie integralności myśli i życia. R. Steiner wskazywał, że myślenie nie jest myśleniem dla niego samego. Myślenie kształtuje nas samych. Im bardziej rzetelne i dobre będzie nasze myślenie, tym bardziej może i powinno przekładać się na nasze życie, aby było autentyczne i dobre. [...] Jestem zdania, że treści zaprezentowane w poszczególnych rozdziałach książki pokażą, że pedagogika waldorfska jest wychowaniem i nauczaniem, które żyje. [Autorka]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dąbrowa Tarnowska wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 36 703 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Brzesko wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 31024 (1 egz.)
Brak okładki
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej